شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی
Debel Khozaei Agro-industry Company

مزارع نیشکر به خاطر بی آبی نابود شده است.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: قطعی مداوم برق در هر نوبت بیش از ٣٨٠ تن از محصول شکر خام را که در چرخه تولید است، از بین می‌برد و مقدار زیادی مواد اولیه و خام کارخانجات و صنایع مختلف وابسته به نیشکر از جمله خمیر مایه، الکل و .. نیز ضایع می‌شود. همچنین حقوق کارگران نیشکری که آب بر روی مزارع نیشکر آنان بسته شده است، فقط برای جلوگیری از بحران کارگری در شهرهای مختلف استان از خرمشهر گرفته تا شادگان و شوشتر حتی از طریق استقراض پرداخت می‌شود.

دکتر محمود شمیلی گفت: مزارع نیشکر به دلیل بی‌آبی در حال نابودی هستند و دیگر نمی‌دانیم صدای خود را چگونه و با چه لحنی به گوش مسئولین برسانیم.

وی  با اظهار تاسف از اینکه مقدار زیادی از مزارع نیشکر در هر کشت و صنعت در تیرماه هنوز آبیاری نشده است، گفت: توسعه نیشکر فقط از این بابت حقوق کارگران را از طریق استقراض پرداخت می‌کند که در استان بحران‌های کارگری ایجاد نشود و در شرایط کنونی جلوی دفاتر مسئولین استان یا فرمانداری برای عدم دریافت حقوق تجمع نکنند.

شمیلی با بیان اینکه  همه مصوبات ستاد خشکسالی از سوی شرکت توسعه نیشکر مورد پذیرش قرار گرفته و اجرایی شده است، گفت:  در کشت و صنعت‌های نیشکر علاوه بر کاهش کشت، الگوی مصرف آب نیز تغییر پیدا کرد اما طی این دو هفته به صورت مداوم روزی ۶ ساعت با قطعی برق مواجه هستیم و طی دو روز گذشته با قطعی ٢۴ ساعته برق رو به رو بودیم.

وی با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی این اتلاف منابع به دلیل قطعی بی‌برنامه برق است، اضافه کرد: وقتی هم که تماس می‌گیریم جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌شنویم و کسی حاضر به قبول مسئولیت در خصوص قطعی مداوم برق نیست.

شمیلی گفت: اگر قرار است در جلسات تصمیم مدیریتی گرفته است باید این تصمیمات دارای ضمانت اجرایی  و  پشتوانه کارشناسی باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خاطر نشان کرد: برای ما ۶ ساعت قطعی برق تبعات زیادی به دنبال دارد و با هر قطعی، سه ساعت طول می‌کشد تا یک کانال آب ١٢ کیلومتری دوباره پر از آب شود و ۵ ساعت زمان نیاز داریم تا آب به قسمتی از مزرعه برسد که به دلیل قطع برق، آبیاری نشده است و در مجموع، قطع برق ۶ ساعته برای ما، بیش از ۱۴ ساعت آبیاری را به تاخیر می‌اندازد.

شمیلی گفت: با هر قطعی برق حدود  ٣ میلیون متر مکعب آب به هدر می‌رود و ١۵ ساعت زمان نیاز داریم تا دوباره آبیاری را آغاز کنیم. این یعنی اتلاف بزرگ منابع آبی و خسارت زیاد به مزارع نیشکر. ما این درد را به کجا ببریم و به که بگوییم؟!

وی افزود: از زمان مصوبه شورای خشکسالی، کاهش مصرف آب  و آیش ١۵ هزار هکتار از مزارع نیشکر توسط مجموعه توسعه نیشکر انجام شد. در عین حال تنها سازمانی هستیم که سطح بهره‌برداری از برق را رعایت کردیم و پرسنل ما حتی به قطعی‌های برق نیز اعتراض نمی‌کنند.

شمیلی با بیان اینکه پرسنل ما در کشت و صنعت‌ها در بیابان‌ها زیر گرمای تابستان کار می‌کنند و منتظر تغییر شرایط موجود و آبیاری مزارع برای حفظ ریشه گیاه نیشکر هستند، گفت: اگر نخیلات کشت دائم است، نیشکر نیز یک کشت دائمی و ۵ ساله است و اگر نخیلات آبیاری نشده، کشت نیشکر نیز آبیاری نشده است.

وی خاطر نشان کرد: گیاه نیشکر به خاطر بی‌آبی آفت زده است اما ما آن را تا به امروز نگهداری کرده‌ایم به خاطر اینکه این گیاه نماد ماست و ۵ سال است که از آن مراقبت کرده‌ایم.

شمیلی با طرح این سوال که خسارت جدی به مزارع نیشکر چگونه جبران می‌شود، گفت: بر اساس نظرات کارشناسی، برای تولید هر کیلوگرم برنج در خوزستان، ١٠ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای 5/2 تن ماهی، ١٠٠ هزار متر مکعب آب استفاده می‌شود، آیا در شرایط فعلی قدرت تامین این میزان آب برای این موارد وجود دارد، اما نمی‌توان آب مزارع نیشکر را تامین کرد؟

وی اظهار کرد: در مسیر کشت و صنعت‌ها ٣٠ هزار هکتار برنج کشت شده است و کشاورز کنار پمپ می‌ایستد تا کسی پمپش را خاموش نکند ولی ما که در توسعه نیشکر متواضعانه برخورد می‌کنیم و شرایط فعلی استان را درک می‌کنیم باید شاهد نابودی مزارع نیشکر باشیم.

وی گفت: مزارع نیشکر در اثر عدم آبیاری در تیرماه با بحران نابودی رو به رو هستند و اگر آبیاری انجام نشود، ریشه این گیاهان ۵ ساله از بین خواهد رفت و چرخه تولید شکر در کشور طی سالهای آینده، دچار توقف می‌شود. آیا به صلاح است، امسال که واردات شکر بدلیل تولید خوب آن در کشور و بویژه خوزستان متوقف گردید، مجددا واردات آن کلید بخورد و رضایت برخی در قبال ایجاد بحران بزرگ کارگری تامین گردد؟!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.