شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی
Debel Khozaei Agro-industry Company

بازدید علمی جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان کارون از شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

بازدید علمی جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان کارون از شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

به‌مناسبت روز هوای پاک انجام شد:

بازدید علمی جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان کارون از شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

جمعی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه مدارس امام رضا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان کارون به‌مناسبت روز هوای پاک از بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی بازدید نمودند.

بازدید علمی به‌عنوان یک رسالت آموزشی به دانش‌آموزان این امكان را می‌دهد كه از طريق مشاهده طبيعت، وقايع و فعالیت حوزه‌های مختلف کاری به‌خصوص در بخش تولید و صنعت بتوانند یک تجربه مفید علمی به‌دست آورند.

شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ و توانمند کشور در زمینه تولید محصول مهم شکر از گذشته تا به امروز همواره ضمن تاکید و توجه به ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود، تلاش نموده تا زمینه لازم را برای آگاهی بخشی هر چه بیشتر مردم با این صنعت ارزشمند در قالب اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی همچون بازدیدهای علمی برای دانش‌آموزان فراهم آورد.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی، گروهی از دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم مدرسه از شهرستان کارون روز سه‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه از بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی بازدید نمودند.

این بازدید برای این گروه از جوانان آینده ساز کشور از جهات بسیاری جذاب بود، به‌ویژه حضور در مزارع نیشکر و توضیحات جامع تکنسین مجرب بخش کشاورزی این شرکت در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول، شیرینی این بازدید را دوچندان نمود؛ به‌گونه‌ای که کارشناس راهنما با سوالات پیاپی ذهن خلاق دانش‌آموزان بازدیدکننده برای آموختن در مورد گیاهی که خود در مجاورت آن ساکن هستند، مواجه گردید.

آشنایی با مراحل مختلف رشد و نمو نیشکر و سیستم نوین آبیاری مزارع

دانش‌آموزان مدرسه امام رضا (ع) و مدرسه حضرت ابوالفضل (ع) در سرمای صبحگاهی یک روز زمستانی با سرزندگی در کنار مزارع سرسبز نیشکر راه می‌رفتند و مشتاقانه منتظر شنیدن توضیحات بیشتر مهندس یعقوب جعفری تکنسین شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی در زمینه چگونگی رشد و نمو محصول نیشکر و نحوه آبیاری مزارع با روش‌های نوین، بودند و پرسنل حاضر نیز ساقه‌های نیشکر را پس از بریدن و شستن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند تا بتوانند شهد ساقه‌های نیشکر را بچشند و کامشان شیرین گردد.

آنها در این بازدید علمی علاوه بر شناخت دقیق ماه‌های برداشت و چگونگی برش ساقه‌های نیشکر، از نزدیک با ماشین عظیم دروگر (هاروستر) و نحوه عملکرد آن و همچنین ماشین ویژه حمل نی نیز آشنا گردیدند.

بازدید از مراحل تخلیه نی و انتقال به کارخانه تا تولید شکر خام و تصفیه شکر

در ادامه این بازدید علمی مهندس فرهاد شریف پور کارشناس زبده و مسلط بخش صنعت استادانه از چگونگی فرآیند تخیله نی‌های آورده‌شده از مزارع و انتقال آنها به کارخانه، بخش آسیاب، شربت تولیدی حاصل از آسیاب نیشکرها، عملکرد ماشین سانتریفیوژ، تولید شکر خام، تصفیه شکر و در نهایت بسته‌بندی شکر سفید حاصل‌شده را با سعه صدر برای دانش‌آموزان شرح داد.

آشنایی با آزمایشگاه گیاه‌پزشکی و نحوه مبارزه بیولوژیک با آفات

دانش‌آموزان در این بازدید علمی با حضور در آزمایشگاه گیاه‌پزشکی مستقر در ساختمان مدیریت مطالعات کاربردی شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی با بهره‌گیری از توضیحات مهندس امیر خادم پور کارشناس مربوطه، از نزدیک با آفت ساقه‌خوار نیشکر و نحوه کنترل بیولوژیکی آن با به‌کارگیری زنبور تلنموس به‌جای استفاده از سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی و چگونگی مراحل پرورش زنبور تلنموس آشنا گردیدند و در ادامه نیز از بخش‌های مختلف این آزمایشگاه مجهز و بزرگ دیدن نمودند.

حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه نقاشی روز ملی هوای پاک

دانش‌آموزان مدارس امام رضا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان کارون با حضور در نمایشگاه نقاشی فرزندان پرسنل شاغل در شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی -که به‌مناسبت روز ملی هوای پاک برگزار گردیده است- از نزدیک آثار هنری نقاشی خلاق کودکان و نوجوانان را مشاهده نمودند.

در پایان این بازدید علمی، به دانش‌آموزان -به‌رسم یادبود- هدایایی اهدا گردید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.