نقش موثر و مستقیم نیروی انسانی در تولید محصول

نقش موثر و مستقیم نیروی انسانی در تولید محصول

یادداشتی از: سید محمد امین فاضلی

 

امروزه سازمان‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی همه تلاش خود را در مسیر بهبود کسب و کار، بالا رفتن بهره‌وری و دستیابی به حداکثر سودآوری به‌کار می‌برند و نگاهی که دنیای امروز به منابع انسانی دارد نگاهی متفاوت است و نیروی کار را به‌عنوان یک وسیله و ابزار نمی‌بیند بلکه آن را عاملی می‌داند که به‌طور مستقیم و موثر بر روند تولید محصول اثرگذاری دارد و اهداف کلان در بخش‌های صنعتی و تولیدی بر پایه نیروهای ماهر و متخصص کاری برنامه‌ریزی می‌شود و در شرکتهای اقتصادی برای پویایی و بالندگی و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده دو نوع برنامه برای نیروهای انسانی مد نظر قرار می‌گیرد.
1- توسعه نیروی انسانی در خود سازمان که به گسترش سازمان منجر می‌شود که این فرآیند با اجرای آموزش‌های لازم و با شناسایی استعدادها و پرورش آنها و بهره‌گیری مناسب از این استعدادها موجب بهره‌مندی از نیروهايی می‌شود که ما امروز واژه ی شایسته‌سالاری را برای آن به‌کار می‌بریم که در راستای پیشبرد و ارتقای سازمان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد که عامل اصلی و به‌سزای توسعه چنین سازمانهایی خود فرد و نیروی انسانی موجود با این ویژگی‌ها می‌باشد.
2- سازمان بعد از رسیدن به پویایی و همراهی کامل عوامل به مرحله توسعه عامل فردی می‌رسد که با این عنوان تمام افرادی که در سازمان فعالیت می‌کنند در سیستم مدیریت مشارکت می‌کنند و نیروها ایده‌ها و خلاقیت‌ها را به‌راحتی بروز می‌دهند و مجموعه نیز از آن استقبال و راستی‌آزمایی کرده و بهترین خلاقیت و اندیشه را انتخاب و در سازمان به‌کارگیری می‌کند.

توانمندسازی منابع انسانی در سازمان بدون توجه به عوامل مهمی مانند انگیزه، برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین مسیر شغلی، ارزیابی درست عملکرد و توجه به نتایج این ارزیابی‌ها، حمایت از خلاقیت‌ها و تشویق ایده‌های نو ممکن نیست.
افزایش کارآمدی نیروی انسانی در سازمان، دیگر مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها نیست، ضرورتی است که نادیده گرفتن آن ضررهای جبران‌ناپذیری را به سازمان می‌زند و از سوی دیگر توجه به ارتقای سطح مهارت و دانش کارکنان به بالا رفتن بهره‌وری کارکنان و در نتیجه افزایش درآمد آن مجموعه می‌انجامد و همچنین موجب بهبود کیفیت خدمات، افزایش تولید و بهبود شاخصه‌های کیفی محصول و بالا رفتن سهم بازار داخلی و خارجی می‌شود و با یک نگاه ساده متوجه می‌شویم که وقتی همه سازمان‌ها در جهت افزایش مهارت و توانمندی کارکنان خود تلاش می‌کنند، هم ریزش نیروی انسانی خود را پایین می‌آورند و هم اگر نیروی انسانی ماهر از سازمان شما به سایر شرکت‌ها برود، در مقابل کسی که جای او را در سازمان شما می‌گیرد نیز فردی آموزش‌دیده و با مهارت است که از سازمان دیگری به سازمان شما پیوسته است و از جهت دیگر اگر ما مدیران نتوانیم با هم‌جهت‌سازی اهداف فردی و سازمانی، دانش، مهارت و انگیزه، منابع انسانی را در مسیر تحقق اهداف سازمان به هم‌افزایی و بهره‌وری برسانیم، در مقابل سرمایه‌گذاران، مالکان و دیگر ذی‌نفعان سازمان‌هایمان، مسئول و پاسخگو خواهیم بود.
در شرایط کنونی اگر بخواهیم کالایی را تهیه کنیم که قابلیت رقابت‌پذیری داشته باشد باید دارای سه مولفه کیفیت ريال، قیمت مناسب و برندسازی را داشته باشد که متاسفانه در برخی از کالاهای تولید داخلی این مولفه‌ها به‌طور کامل لحاظ نمی‌گردند که باعث می‌شود در بازار رقابت از دیگر کالاهای مشابه وارداتی جا بمانند اما در دنیای امروز در تولید محصولات هر سه مولفه توامان باهم برای رقابت‌پذیری در بازار به‌خوبی دیده و به‌کارگیری می‌شود.
اما در مجموعه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی مثل کشت و صنعت دعبل خزاعی که نقش مهمی را در تولید شکر به‌عنوان یک کالای اساسی و مهم استراتژیک در کشور ایفا می‌کند، به‌خوبی موارد فوق دیده شده و این شرکت در مسیر توسعه قرار گرفته و توانسته از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده کند. به‌طور مثال طراحی سامانه جامع فردی یکی از برنامه‌هایی بوده که مدیریت طرح و برنامه تدوین و با پشتیبانی مدیر عامل این کشت و صنعت کلید خورد، این برنامه شرایطی را فراهم آورد تا سیستم خود را پایش نماید و با دارا بودن قابلیت ارزیابی عملکرد، عملکرد افراد را به صورت مستمر انجام دهد و از جمله دیگر کارهای خوبی که انجام شد آموزش‌های کارگاهی و استفاده از قابلیت‌های همکاران هم در حوزه آموزش و هم در حوزه یادگیری که این امر باعث یکسان‌سازی اطلاعات پرسنل در خصوص فرآیند کاشت – داشت و برداشت و نیز در کارخانه موجب ارتقای فرآیند بهره‌وری گردیده است به همین دلیل امروز شکر تولیدی در مجموعه کشت و صنعت دعبل خزاعی به‌عنوان کالای مرغوب و دارای استانداردهای لازم کیفی در کشور به‌خوبی شناخته می‌شود که همه مولفه‌های یک برند خوب را دارا است و در بازار رقابت مشتری زیادی دارد و همین موضوع باعث شده شرکت‌های مطرح و صاحب‌نامی همچون شرکت نستله که برای تهیه شکر مورد نیاز خود استانداردهای خاصی را لحاظ نموده، شکر تولیدی کشت و صنعت دعبل خزاعی را انتخاب نمایند و داشتن گواهینامه‌های مختلف ملی و بین‌المللی، ارزیابی این مجموعه توسط دستگاه‌های نظارتی، کسب واحد نمونه در همایش‌ها و دریافت تقدیرنامه‌ها و تندیس‌های مختلف خود نشان از این همگرایی و همسویی ارکان مختلف این شرکت بزرگ با هم دارد که چنین مجموعه‌های اثرگذاری در کشور با سرعت و با گذر از موانع به‌سوی تعالی و توسعه حرکت می‌کنند.