شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی
Debel Khozaei Agro-industry Company

بازدید معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی از طرح آبیاری قطره ای زیر سطحی شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

بازدید معاون محترم  وزیر جهاد کشاورزی از طرح آبیاری قطره ای زیر سطحی شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

به گزارش روابط عمومی کشت و صنعت دعبل خزاعی در روز جمعه مورخ 22 مهر ماه 1401 مصادف با ولادت با سعادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) دکتر فریبرز عباسی معاون وزیر جهادکشاورزی در معیت هیئت همراه با حضور در شرکت توسعه نیشکر دعبل خزاعی از طرح آبیاری قطره ای زیر سطحی این واحد بازدید و در جریان طرح آبیاری قطره ای قرار گرفتند.
باتوجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی های سنوات اخیر شرکت‌ها را بر آن داشته که به دنبال راهکارهایی جهت کاهش میزان مصرف آب در هکتار و همچنین استفاده بهینه از منابع آبی باشند. آب به عنوان یکی از نعمت های خدادادی و از جمله اساسی ترین نهاده ها در بخش کشاورزی بود که علاوه بر تلاش در جهت شناسایی پتانسیل های بهره برداری و استحصال منابع آبی جدید باید در استفاده بهینه آب هر گونه تمهیدات مناسب را به کار گرفت.
به طور کلی یکی از سیستم های آبیاری کارآمد که در سال‌های اخیر رویکرد مثبتی به سمت آن شده است آبیاری قطره ای زیرسطحی می باشد که در این سیستم آبیاری به وسیله ی لوله یا نوارهای قطره ای که در داخل خاک مدفون شده اند تشکیل شده و وظیفه تامین آب ریشه ی گیاه را به صورت مستقیم برعهده دارد . در آبیاری زیرسطحی گیاه دارای هوا و آب بیشتری است و در نتیجه رشد بهتری خواهد داشت . مطالعات علمی چند ساله اخیر گویای این است که استفاده از آبیاری زیرسطحی باعث کاهش مصرف آب به میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد می باشد.
در این بازدید اهداف کلی این طرح به شرح ذیل ارایه گردید.
توزیع یکنواخت آب به گیاه
کاهش تبخیر
صرفه جوئی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن در اثر ایجاد روان آب یا تبخیر
افزایش تولید محصول و کیفیت محصول
کاهش رشد علف های هرز
صرفه جوئی در مصرف کود و سم
حفظ بهینه رطوبت خاک در اطراف ریشه با آبیاری کمتر
کاهش تراکم و کوبیده شدن خاک
عدم فرسایش خاک
کاهش هزینه های کارگری
کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.