شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی
Debel Khozaei Agro-industry Company

شکر قهوه‌ای

تاریخچه شکر قهوه‌ای در ایران و جهان:

تاریخچه شکر قهوه‌ای تصفیه‌نشده به اواخر قرن 18 بر می‌گردد. در آن زمان که تولید و مصرف شکر سفید شروع شده بود، مردم اروپا و برخی از کشورهای آسیایی -بخصوص ایران- شکر ناخالص تولید شده را -که اغلب رنگی تیره داشت- به عنوان درمان برخی از بیماری‌ها مصرف می‌نمودند. بعدها دانشمندان با آنالیز این ماده دریافتند نه‌تنها چنین ماده‌ای اثر طبی ندارد بلکه با وجود برخی از میکروارگانیزم‌های مضر در آن غیرقابل‌مصرف است و باید تصفیه و استفاده گردد.

در چند دهه گذشته، دانشمندان و قندسازان ماهر توانستند با ترکیبی از شکر تصفیه‌شده طبیعی و لایه نازک از ملاس، به تولید نوعی شکر قابل‌مصرف دست یابند که شکر قهوه‌ای نامیده شد. مردم خاورمیانه و آسیا حدود یک دهه پیش با شکر قهوه‌ای خوراکی -که در اروپا تولید گردید- آشنا شدند.

شکر قهوه‌ای:

شکر قهوه‌ای قابل‌مصرف از یک ترکیب ساکارز (شکر تصفیه‌شده) که با مقادیری معین از ملاس بصورت لایه‌ای نازک بر روی ذرات آن نشسته، تهیه شده است. این فرآورده از نظر تجاری دارای طیف وسیعی از تنوع می‌باشد.

موارد مصرف شکر قهوه‌ای

شکر قهوه‌ای علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی‌پزی و به‌خصوص پخت انواع کیک به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته مصرف فراوانی دارد. این ماده بر حسب کیفیت‌، مزه، بو و قوام آن، در ترکیبات شیر، بستنی، خامه، شیرینی و مخلوط‌های انواع کیک و بستنی به کار می‌رود.

در اروپا و آمریکا به این نتیجه رسیدند که شکر قهوه‌ای برای شیرینی‌پزی، مربا، کیک و تارت و پای میوه به مراتب بهتر از شکر سفید می‌باشد.

این شکر، با وجود مقدار شیرینی مطبوع آن، دارای انرژی (کالری) کمتری نسبت به شکر سفید است و طعم و بوی آن به لذیذشدن این فرآورده‌ها می‌افزاید.

برخی از انواع شکر قهوه‌ای که در اروپا ساخته شده است شامل این موارد است:

شکر قهوه‌ای (روشن و تیره):

کریستال‌های شکر پوشیده‌شده از ملاس با طعم و رنگ طبیعی هستند. وجود ملاس سبب ایجاد رنگ قهوه‌ای و طعم ملاسی در شکر می‌شود. شکر قهوه‌ای تیره، نسبت به نوع روشن آن، رنگ بیشتر و طعم ملاس بالاتری دارد.

شکر قهوه‌ای روان:

شکر ریز تقریباً پودری شکل و با رطوبت کمتر از شکر قهوه‌ای معمولی است.

شکر توربینادو:

شکر خامی است که مقداری از ملاس آن شسته شده، رنگ بلوند ملایمی دارد و اغلب به همراه چای و قهوه مصرف می‌گردد.

شکر موسکوادو:

یک شکر قهوه‌ای خاص انگلیسی است که خیلی تیره بوده و طعم قوی ملاس دارد.

شکر دمرارا:

رنگ قهوه‌ای روشن با کریستال‌های طلایی درشت دارد و با چای، قهوه و غلات داغ مصرف می‌شود و در بین مردم انگلستان، مصرف زیادی دارد.

هر یک از انواع شکر قهوه‌ای دارای خصوصیاتی متفاوت است و در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی و … کاربرد وسیعی دارد.