شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی
Debel Khozaei Agro-industry Company

کشت و صنعت دعبل خزاعی فرزندان ما را از درس‌خواندن در کانکس نجات داد

کشت و صنعت دعبل خزاعی فرزندان ما را از درس‌خواندن در کانکس نجات داد

بوی ماه مهر آمده؛

کشت و صنعت دعبل خزاعی فرزندان ما را از درس‌خواندن در کانکس نجات داد

همه نهادها و سازمان‌ها چه دولتی و چه غیردولتی در قبال جامعه خود یکسری مسئولیت‌ دارند که در شرایط بحرانی و نیاز با بهره‌گیری از هنر، تدبیر و برنامه جهت کمک‌رسانی به مردم در مدیریت و حل مشکل می‌توانند نقش‌آفرینی مناسب و به‌موقعی را داشته باشند.

یکی از سنّت‌های حسنه مذهبی، فرهنگی و اعتقادی ایرانی-اسلامی جامعه ما که همواره راه‌گشای بسیاری از مسایل و مشکلات دیرین و نوین بوده، بحث مشارکت‌ها در حل چالش‌های اجتماعی بوده است.

امروزه مشارکت‌های اجتماعی در جامعه و احساس مسئولیت در مقابل جامعه پیرامونی، یکی از سرفصل‌های مهم شرکت‌های بزرگ در خوزستان به حساب می‌آید که تاثیرات اجتماعی مهمی را نیز با خود به‌همراه دارد که در این بین صنایع بزرگی همچون توسعه نیشکر، فولاد و نفت و … گام‌های موثر و پررنگی را در این خصوص برداشته‌اند و توانسته‌اند به‌شکل موثری جهت زدودن چهره محرومیت از برخی مناطق اقدام نمایند.

مدرسه‌سازی و ارائه خدمات رفاهی و تعلیمی با توجه به کمبودهایی که در فضاهای آموزشی -بالاخص در مناطق محروم کشور- وجود دارد، یک رسالت مهم در قبال جامعه و نسل آینده این سرزمین محسوب می‌شود و به‌عنوان زیربنای پیشرفت در یک کشور، کودکان و نوجوانان را به‌سمت تعالی و فرهیختگی سوق می‌دهد.

روستای مبارکه سه در 25 کیلومتری اهواز و از توابع شهرستان کارون، نمونه‌ای بارز از توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت بزرگ کشت و صنعت دعبل خزاعی است که فرزندان این روستا بیش از 13 سال از نعمت داشتن یک مدرسه خوب محروم بودند و تنها مدرسه روستای مبارکه سه سالیان سال به‌دلیل فرسودگی و شرایط بد حتی به‌عنوان انبار هم قابل استفاده نبود و ریزش بخشی از سقف و ترک‌های متعدد دیوارها باعث شده بود در تمام این 13 سال دانش‌آموزان روستا در کانکس فلزی با شرایط بسیار سخت به تحصیل بپردازند که خود این کانکس‌ها هم در گذر زمان فرسوده و از رده خارج شده بودند.

 ترک تحصیل به‌خاطر نبود امکانات مناسب تحصیلی

این شرایط سخت فضای آموزشی، موجب گردیده بود تا برخی خانواده‌ها مجبور شوند فرزندان خود را برای تحصیل به نقاط دورتر در روستاهای دیگر و یا به منطقه کوت عبدالله بفرستند یا اینکه به‌دلیل نبود امکانات و دور بودن مدارس دیگر، دانش‌آموزان پس از یکی دو سال ترک تحصیل می‌کردند.

یکی از اهالی روستا در این زمینه می‌گوید: وضعیت بد فرزندان ما در حین درس‌خواندن در کانکس‌ها باعث شده بود چندین بار برای ساخت مدرسه به مسئولین شهرستان کارون مراجعه کنیم؛ اما در آن سالها اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفت تا اینکه شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی برای ما در سال 1396 یک مدرسه بزرگ ساخت و آن را با وسایل موردنیاز به‌شکل کامل تجهیز کرد.

درس‌خواندن دانش‌آموزان در کانکس ۱۵ متری

وی در ادامه گفت: وقتی بچه‌های ما هنوز این مدرسه ساخته شده توسط شرکت نیشکر دعبل خزاعی را نداشتند، مجبور بودند در فضای حدود 15 متری کانکس فلزی، درس بخوانند که در تابستان داخل آن مانند کوره آتش و در سرمای زمستان به‌شدت سرد بود و باعث می‌شد بچه‌ها خوب درس‌ها را یاد نگیرند؛ ولی از زمان ساخت این مدرسه جدید هم درس بچه ها خوب شده و هم معلم‌های خوبی برای ما فرستاده‌اند، چون هر معلمی قبول نمی‌کرد با آن شرایط برای تدریس به روستای ما بیاید و هم دانش‌آموزانی که با سختی مسافت‌های زیاد را برای تحصیل تا مدارس دیگر می‌رفتند دوباره به این مدرسه بازگشتند و خیال خانواده‌ها از تحصیل فرزندانشان راحت شده که هم خدا را از بابت این نعمت شکر می‌کنیم و هم از مسئولین کشت و صنعت دعبل خزاعی کمال تشکر را داریم.

مجید باوی دهیار روستای مبارکه سه با بیان اینکه درد دل‌ها زیاد است، اما به مدد مسئولین در این چند سال برخی دغدغه‌های ما که اصلی‌ترین آن بحث فضای آموزشی بود برطرف گردید، گفت: ما از بیان مشکلات ابایی نداریم و هر جا هم که کاری صورت گرفته باید به نیکی از آن یاد کنیم و قدردان مدیران دلسوز و زحمت‌کش باشیم. شرکت دعبل خزاعی الحق و الانصاف وقتی شرایط آموزشی و کانکس‌های درسی فرزندان ما را دید با تمام توان پای کار آمد و از زمان کلنگ‌زنی پروژه تا اتمام آن، چند تن از کارشناسان زبده و اهل فن مجموعه خود را به‌شکل کامل به‌میدان آورد به‌گونه‌ای که به کوچکترین موارد هم -در حین ساخت- دقت لازم را اعمال می‌داشتند، تا این مدرسه بزرگ و خوب ساخته شد.

ساخت مدرسه ۷۰۰ متری توسط شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی

باوی، اظهار نمود: در گذشته به‌طور میانگین، بالای 20 نفر دانش‌آموز در یک کانکس کوچک درس می‌خواندند، اما الان در هر شیفت، 24 نفر در یک مدرسه 700 متری مشغول درس‌خواندن هستند؛ یعنی براساس استاندارد کشوری که سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز، 8 و نیم متر مربع مشخص شده است، ما چند برابر آن برای دانش‌آموزانمان فضای آموزشی داریم یعنی بالاتر از استاندارد کشور؛ که این را مدیون شرکت نیشکر دعبل خزاعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها در این روستا از اقشار ضعیف جامعه هستند، گفت: بسته‌های کمک‌آموزشی از سوی شرکت، در این چند سال به دانش‌آموزان اهدا شده است که این اقدام، نشان از اهتمام و دغدغه مسئولین در توجه به محیط پیرامونی خود دارد که امیدواریم این اقدامات همواره استمرار داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.